Vores erfaring med betalingsmarkedet gør, at vi forstår betalingsaktørernes løsninger, priser og sammenhæng med resten af forretningen og kunderejsen. Vi rådgiver jer uvildigt indenfor alle disse områder, og tager hånd om hele processen med minimalt ressourceforbrug fra jeres side. I vælger selv, om vi skal udføre opgaven til et fast eller et resultatafhængigt honorar.
Forbrugerne efterspørger lokale betalingstyper, som gør det let og hurtigt at gennemføre et køb. Få en uvildig vurdering og anbefaling til din virksomheds online og fysiske betalingsløsninger, betalingstyper og valg af udbyder, så du sikrer en købsoplevelse i verdensklasse på alle jeres markeder og salgskanaler.
I denne guide til betalingsløsninger og betalingstyper til e-handel anno 2024 vil vi give et indblik i de førende muligheder, der er tilgængelige. Formålet er at hjælpe dig som beslutningstager i din virksomhed med at vælge de mest optimale løsninger, der passer til dine specifikke behov og forbrugernes forventninger.
Guiden er udarbejdet for at give dig den viden, du har brug for at træffe de bedste beslutninger for din forretning, når det gælder betalingsløsninger og betalingstyper.
I betalingsverdenen opereres der typisk med tre forskellige afregningsmodeller.
Flat rate
En pris for alle korttyper
En prissætningsmodel, hvor indløseren opererer med én procentuel pris på samtlige korttyper.
Modellen er meget let overskuelig, men da leverandøren skal sikre sig, at der ikke tabes penge på de mest brugte korttyper, vil prissætningen i de fleste tilfælde være for høj på flere korttyper.
Fordelen er, at virksomheden ikke skal forholde sig til mere end 24 forskellige priskategorier, men der følger en risiko for, at der betales overpris.
Blended
Differentieret pris pr. korttype
Et procentuelt gebyr, som virksomheden betaler for hver transaktion.
Gebyrerne deles ofte op i 24 prispunkter, herunder DK debet, DK kredit, DK firmakort, EU debet, EU kredit, EU firmakort, Non-EU debet, Non-EU kredit og Non-EU firmakort.
Til denne pris opkræver nogle kortindløsere et varierende transaktionsgebyr.
Her skal virksomheden forholde sig til alle 24 prispunkter for at vurdere, om de er prissat korrekt.
Interchange++
En prismodel som kan anvendes i Europa og USA
Modellen anvendes ved betalinger med MasterCard og Visa. Den giver større gennemsigtighed, end de øvrige prissætningsmodeller, da man her får en mere detaljeret opdeling.
Men modellen er også mere følsom end andre modeller, og når satserne justeres, kan prisen både stige og falde indenfor kort tid. Det er én af en flere faldegrupper og områder, man skal holde øje med, hvis man vælger en Interchange++ prismodel.
I Danmark er tilliden til betaling med kort meget stor, men har man kunder i omkringliggende lande, vil man opdage, at de er forbeholdende med at betale for varen, før den er modtaget. Derfor benytter man her i langt større grad bank til bank betalinger og kontanter. Det er f.eks. ikke unormalt, at man ikke kan betale med kort i en fysisk butik i Tyskland.
En vigtig forudsætning for at opnå optimal konvertering er at tilbyde lokale betalingstyper i de lande, der opereres i. Og det er vigtigt at følge udviklingen i, hvilke betalingsformer ens kunder forventer.
NORTH har rådgivet flere virksomheder indenfor dette område, hvor vi har afstemt betalingstyperne i de markeder, de var aktive i.
I Danmark har forbrugerne som sagt meget stor tillid til kortbetalinger. Korttransaktioner dækker størstedelen af betalingerne i Danmark. Foruden kort er wallet-løsninger meget udbredte i både fysiske butikker og e-commerce.
I Tyskland er markedet mere konservativt end i Danmark. Her foretrækkes kontant og bank til bank betalinger. Kortbetalinger er blevet mere udbredt de seneste tre år, men tilliden til kortbetalinger er væsentlig mindre end i Danmark.
I Sverige benyttes mobilbetalinger meget ofte med det lokale mobilbetalingssystem. Kunderne i Sverige er meget glade for at handle med BNPL (buy now, pay later). Forbrugerne køber ligeledes dagligdagsvarer på BNPL i modsætning til i Danmark, hvor det primært benyttes til dyrere køb.
I Norge benyttes et lokalt betalingskort svarende til Dankortet i Danmark. Markedet for mobilbetalinger er ligeledes stort i Norge, hvor lokale korttyper er de mest benyttede. Herefter ses diverse internationale korttyper. BNPL er blevet mere populært i Norge over de seneste år.
I Holland benyttes bank til bank metoden meget ofte, og alternativt betaler forbrugerne med internationale korttyper. Hollændere har ligesom danskere stor tiltro til kortbetalinger. De internationale wallet-løsninger og BNPL bruges også i Holland.
I Frankrig benyttes det lokale betalingskort som det primære betalingskort. Det er et co-branded kort, som understøttes af et internationalt betalingskort. Bank til bank betalinger benyttes ligeledes ofte sammen med de mest kendte wallet-løsninger.
I Polen benyttes internationale betalingskort som primær betalingsmetode. Som alternativ til betalingskortene er lokale wallet-løsninger meget benyttede. BNPL har også vundet indpas på det polske marked.
I Østrig benyttes oftest de internationale betalingskort suppleret med et lokalt betalingskort. I Østrig har kunderne stor tiltro til bank til bank løsninger, som har en stor andel af betalingerne. BNPL er ligeledes benyttet i Østrig, men kun i et mindre omfang.
I UK betales der primært med internationale betalingskort. BNPL benyttes ofte i UK, og statistikker viser, at trenden er stigende i UK. Også Wallet-løsninger benyttes meget ofte i UK, og er i høj vækst.
I USA benyttes de fleste korttyper. De store internationale korttyper benyttes oftest, mens man også bruger lokale betalingskort. Wallet-betalingsløsninger er desuden særdeles populære, det samme gælder BNPL.
Internationalt er Visa og MasterCard de mest benyttede betalingskort, men lokalt er det vigtigt at tilbyde tilpassede betalingstyper. Et område vi har et stort kendskab til.
Buy now, pay later-produkter (BNPL) indebærer, at private kunder får mulighed for at betale efter f.eks. 14 eller 30 dage uden gebyrer eller for at afdrage over 12 eller 24 måneder.
Virksomheden modtager betaling med det samme af BNPL-udbyderen, der således står for den efterfølgende inddrivelse.
Udbydere
Klarna, AfterPay, ViaBill, Affirm, Resurs Bank, SplitIt, OpenPay, Zip, Uplift og Qliro samt nyere ApplePay og PayPal.
BNPL i Europa
Analyser viser, at BNPL’s udbredelse i Europa er i markant fremgang og meget vel kan have vækstet op mod 175% ved udgangen af 2024. Tal fra 2021 viser, at BNPL-omsætning i Danmark stod for hele 8% af den samlede e-commerce omsætning. I andre europæiske lande står BNPL omsætningen for meget store andele af e-commerce omsætningen. Her BNPL’s andel af e-commerce omsætningen i vores nabolande:
Fordele for virksomheden
Ulemper for virksomheden
Hos NORTH har vi med succes gået i dialog med BNPL-udbydere og skabt transparens samt bedre vilkår for vores kunder på ovennævnte punkter.
Inden der vælges betalingsgateway (PSP), bør virksomheden gøre sig følgende overvejelser:
Hvilke lande skal vi sælge i?
PSP’er har fokus på forskellige markeder, så vær sikker på at den valgte kan tilbyde relevante betalingstyper.
Hvad er de lokale betalingsmetoder?
I forlængelse af punktet ovenfor skal det undersøges, om den valgte PSP tilbyder de betalingsmetoder, der er mest udbredte i de lande, man vil forhandle i.
Hvad er de tekniske krav til PSP’en?
Vær sikker på, at jeres PSP kan imødekomme webshoppens krav til omnichannel, app, administrationsmodul til håndtering af abonnementer, rapportering, ERP integrationer, Enterprise, e-commerce integrationer og lignende.
Ønskes der hosted eller embedded betalingsvindue (dvs. pop-up eller integreret)?
Hosted betalingsvindue videresender kunden til et pop-up eller et overlay PSP-brandet betalingsvindue, som tilfører betalingsflowet et ekstra step. Det kan virke sikkert, da kunden genkender PSP’ens logo og URL.
Et embedded betalingsvindue er naturligt integreret i webshoppens hjemmeside. Det gør købsprocessen kortest muligt, men til gengæld kan være svært for kunden at afkode, hvem modtager af kortoplysningerne er, da det ofte ikke fremgår tydeligt.
NORTHs rådgivning sikrer virksomheden markante besparelser på deres betalingsløsninger med minimalt ressourceforbrug fra deres side.
Dette opnår vi gennem:
Baseret på vores indsigt i betalingsmarkedet benchmarker vi jeres nuværende betalingsløsninger og priser i forhold til markedet og anbefaler jeres potentialer for at optimere og spare penge. I nogle tilfælde indhenter vi tilbud fra andre aktører hvis der kan opnås bedre løsninger, lokale betalingstyper og priser.
I præsenterer jeres betalingsløsninger, udfordringer, behov og ønsker. Vi præsenterer, indenfor hvilke områder NORTH kan skabe værdi, gennemsigtighed og besparelser for jer. Vi indgår en aftale om analyse, benchmarking, vurdering og anbefaling.
NORTH får kigge-adgang til jeres betalingsleverandør og indsigt i den data, der skal understøtte analysen. Dette kræver minimum involvering fra jeres side.
Baseret på vores indsigt i betalingsmarkedet, alternative fintech løsninger og markedspriser, benchmarker vi jeres nuværende betalingsløsninger i forhold til markedet og udpeger jeres potentialer for at optimere og spare penge. I nogle tilfælde indhenter vi tilbud fra andre udbydere.
Der arrangeres møde med jeres betalingsleverandør, hvor NORTHs analyse og vurdering præsenteres, og vi genforhandler priser og vilkår med jeres udbydere i samarbejde med jer. NORTHs rolle afstemmes med jer.
I kraft af vores rådgivning og forhandling med jeres udbydere opnår I et bedre samarbejde med bedre priser og vilkår og større gennemsigtighed i samme. I får muligvis også opgraderet brugeroplevelsen ved at supplere jeres setup med andre betalingstyper eller moderne fintech betalingsleverandører.
Der indgås en ny og bedre aftale med jeres betalingsleverandør. Såfremt det ønskes, rekvireres der tilbud fra andre aktører, og NORTH giver sin uvildige anbefaling.
Nedenfor kan du læse udtalelser fra nogle af de +2000 virksomheder, som vores team i NORTH Financial Procurement har hjulpet med at opnå bedre løsninger og priser på betalingsområdet. Du kan se flere referencer her og møde vores team her.
‘”Financial Procurement har med deres stærke indsigt og kompetencer på det finansielle erhvervsområde ydet uvildig holistisk rådgivning, som har givet en væsentlig øget transparens og indsigt i prissætningen, løsningerne og relevante aktører. De har formået at forhandle tilfredsstillende individuelle aftaler på vores vegne, hvormed vi har opnået bedre globale løsninger – samt en væsentlig forbedret prissætning. Forbedringerne af løsninger og priserne er i øvrigt væsentlig bedre end jeg initialt havde forventet.”
— Kenneth Davids, Financial Manager og medejer.
“NORTH har ageret betroet uvildig finansiel rådgiver, hvor de har skabt stor værdi i analysefasen såvel som i forhandlingerne med leverandørerne, qua deres ekspertise og indsigt indenfor de forskellige finansielle områder. Det har endvidere været befriende at kunne stille andre fagspørgsmål og få svar herpå hurtigt, uden det var en del af processen og opgaven. Der har været tale om en behagelig og værdiskabende proces, hvor jeg er meget tilfreds med resultatet, og derfor gerne anbefaler andre virksomheder at anvende NORTH.”
— Simon Jarl Jacobsen, CFO.
“I hele forløbet har NORTH, på egen hånd, stået for dialog og forhandling af vores vilkår. NORTH har løbende holdt os ajourført og har agereret på vegne af Søstrene Grenes interesser, og følelsen i maven under hele processen har været rigtig god. Projektet og forløbet har været yderst positivt – og det har været meget tilfredsstillende at jeg fra sidelinjen har kunne se projektet og resultaterne udfolde sig med minimal indsats fra min side.” – Martin Kofoed Lundgaard, CFO for Søstrene Grene
“Financial Procurements indsigt i markedet og kompetencer indenfor betalingstyper har bidraget til, at vi har opnået betydelig bedre løsninger og priser. Dernæst har vi fået en øget transparens med et komplet overblik over omkostninger og muligheder. I dag har vi gennemsigtighed i alle vores løsninger og priser, og det gør det lettere for os fremover at træffe beslutninger indenfor området betalingstyper – på et optimalt og oplyst grundlag.”
“Samarbejdet med NORTH Financial Procurement har medført, at vi har fået en indsigt vi ikke selv har kunnet tilvejebringe, det rette betalingssetup og en markant omkostningsreduktion på vores betalingsløsninger.” – Jesper Teddy Christiansen, Økonomichef
”I forbindelse med vores overvejelse om at anvende en ny betalingsaktør har Financial Procurement rådgivet os om løsninger og optimeret prissætningen betydeligt. Dertil har Financial Procurement ligeledes rådgivet os omkring forbrugerfinansiering – afterpay, hvor prissætningen ligeledes med Financial Procurement’s rådgivning blev forbedret betydeligt. Vi har i forbindelse med projektet opnået en væsentlig besparelse, opnået øget gennemsigtighed samt bedre løsninger, hvorfor vi er meget tilfredse med Financial Procurement’s arbejde.”
”Vi valgte at gøre brug af NORTHs kompetencer, da vi havde mistanke om forkert opkrævede gebyrer fra en betalingsleverandør. Med NORTHs assistance, fik vi identificeret og synliggjort over for vores leverandør, at der over længere periode havde været en markant overfakturering, hvilket blev rettet og siden hen krediteret. Processen har været en positiv oplevelse, der har været godt styret af NORTH og resulterede i en ikke uvæsentlig besparelse. Sammenholdt med et absolut minimum af timer brugt for vores side, er vi ganske tilfredse med projektet.”
CFO Mads Sanderhoff Poulsen udtaler, at han har været tilfreds med forløbet og udbyttet via Financial Procurement’s uvildige rådgivning.
“We had some initial meetings with NORTH to access how they could help us with our payment landscape and our agreements with the various providers. We entered an agreement, and their work have been very helpful during the process to optimize our terms and solutions. They have focused on the best possible holistic solution – and not only the cost part, even though we also have reduced our cost and achieved much better transparency on every single payment level.
A trustworthy advising and good cooperation and dialogue is the reason why we can recommend other large merchants to use NORTH’s insights and competencies”.
“With North, we found a partner who, through solid work, conducted an educational review of all the different cost drivers for our checkout. This provided us with the transparency and knowledge we were seeking. Additionally, we reduced our costs without compromising our service levels for our customers.
We will continue to work with North because we are highly satisfied with both the collaboration and, not least, the results of the price negotiations with our payment providers. North has assisted STRONGER in achieving increased profitability and a deeper understanding, as well as improved scalability, which is worth more than just the cost reduction itself.
We have recommended North to other e-commerce colleagues and will continue to do so”.
“North has advised DK Company on the assessment and optimization of our payment solutions, both regarding our physical as well as our international online payment solutions. North has acted very professionally and handled the process satisfactorily, resulting in significant savings.”
“The team at North were professional and diligent throughout the process and delivered on expectations. This conscientious support resulted in the business achieving the project objectives despite the challenging environment. I would happily recommend North’s services.“
“When we decided to consolidate card processing in the Nordic countries, it was a natural choice to seek assistance from North. North added significant expertise regarding the various suppliers, the market, and what prices a multi-billion-dollar retail company should achieve. We found that the processes were managed efficiently and resulted in a highly competitive deal.“
“Due to our positive experiences with North, it was natural for us to use their consultancy again when our needs changed and complexity increased. North brought exciting solutions into play that we were not aware of ourselves. They were able to think outside the box and worked patiently towards the perfect solution for us. Their advice has helped us with simpler solutions and significant savings without compromising the customer experience.“
“Financial Procurement’s market insight and competencies within payment solutions have ensured substantially improved solutions and prices and secured greater transparency and clarity. As a result of the obtained transparency, we have achieved a complete overview of our costs and opportunities. Therefore, we are now able to make decisions on an informed and optimal basis.”
“We have experienced North Financial Procurement as a trustworthy and competent impartial advisor to look at some of our major payment agreements. North has thoroughly analyzed our payment mix and given recommendations regarding new potential payment types we with advantage could add to increase the conversion rate – and reduce the dependence of few suppliers. It has been instructive and insightful – and has resulted in a much deeper overview of all the costs regarding the respective payment methods et cetera. Furthermore, the insights and benchmarks – and subsequently negotiations have resulted in satisfying results. We will continue to use their competencies, due to a valuable process.”
”Financial Procurement has assisted us with an examination and analysis of our merchant agreements and negotiated on our behalf. This has resulted in a cost reduction, which we would not do without. Therefore, we are satisfied with their counseling and the related results.”
Udfyld formularen hvis du er interesseret i, at lære mere om hvordan vi kan hjælpe dig med at opnå den optimale individuelle finansielle løsning, til den bedste pris.
Kontakt os for en uforpligtende snak omkring dine finansielle løsninger.
Benjamin Feldman, Partner og Direktør,
Financial Procurement
Hold dig opdateret ved at følge os på vores LinkedIn, hvor vi ofte udkommer med indsigt og gode råd vedrørende erhvervsforsikring, M&A, firmapension, realkreditrådgivning og financial procurement. Vi har gjort det let for dig. Tryk på knappen for at følge os.
Velkommen til podcasten “Det skete bare ikke”! – En podcast for CFO’er. Her dykker vi ned i fascinerende historier om uforudsete hændelser, der har påvirket virksomheder. Vi udkommer hver 14 dag, hvor vi inviterer spændende gæster i studiet.
North Risk A/S
Nørgaardsvej 32
2800 Lyngby
CVR: 42248789
Åbningstid: man – fre kl. 9 – 16.
Ring 81 80 75 00
Skriv til [email protected]
© 2023 - All rights reserved - NORTH