Nye regler for anmeldelse af arbejdsulykker d. 1 juli 2022.
12. July 2022
Nye regler d. 1 juli 2022
For at sikre en mere korrekt, rettidig og smidig anmeldelsesproces er anmeldereglerne for Arbejdsskadesikringsloven og Arbejdsmiljøloven ensrettet per 1. juli 2022. Det betyder, at arbejdsgivere ikke længere skal forholde sig til flere sæt kriterier og tidsfrister, og at den tilskadekomne hurtigere kan få en afklaring.
De nye anmelderegler for arbejdsulykker er som følger:
En arbejdsulykke skal anmeldes senest 14 dage efter første fraværsdag.
Arbejdsulykken skal anmeldes, uanset om det forventes, at der skal betales ydelser efter loven eller ej. (Dermed bortfalder den gamle 5-ugers regel).
Arbejdsulykker, der ikke har medført fravær, skal anmeldes, hvis der forventes udbetaling af ydelser efter arbejdsskadesikringsloven (fx behandlingsudgifter, varigt mén, erhvervsevnetab). Fristen for anmeldelse er senest 14 dage efter tilskadekomstdagen.
Anmeldelse sker i systemet EASY på virk.dk (Ikke til AES).
Kort sagt er budskabet: HUSK at anmelde alt indenfor 14 dage i EASY
Download NORTHs udgivelse om cyberforsikring ved cyberangreb og cyberkriminalitet En cyberforsikring beskytter...
Skal vi kontakte dig?
Udfyld formularen, hvis du er interesseret i at høre mere om dine muligheder, eller hvis du har spørgsmål vedrørende erhvervsforsikring. Vi guider dig til flere fordele og mindre risici.
Tag kontakt nu
Kontakt Fie Ravnhild for en uforpligtende snak om arbejdsskade.